CMR – vežėjo civilinės atsakomybės draudimas
Vežėjo civilinės atsakomybės draudimas (toliau – CMR draudimas) yra draudimo rūšis, kuri transporto įmonėms nėra privaloma, todėl kiekviena įmonė (vežėjas) pagal savo įmonės poreikius gali apsispręsti, reikalingas CMR draudimas ar ne. Įmonės, kurios bent kartą yra turėjusios rimtesnį draudiminį įvykį (pavogtas krovinys, avarija, kurios metu krovinys žymiai apgadintas), supranta, kad tinkamas CMR draudimas įmonę gali išgelbėti ne tik nuo konflikto su užsakovu, bet ir nuo bankroto. Praktika rodo, kad užsakovai ar ekspeditorių įmonės, reikalauja iš vežėjo galiojančio draudimo liudijimo bei apmokėjimo už draudimą dokumento kopijų.
Išlaidos CMR draudimui yra palyginti nedidelės – vidutinė draudimo įmoka vienai transporto primonei dažnai neviršija 290 Eur, tačiau vien įsigyti draudimą ir sumokėti įmokas neužtenka. Reikia išsiaiškinti, kokias draudimo rizikas draudimo kompanija siūlo, ir kokiais atvejais bei kokia apimtimi žalą teks atlyginti pačiam vežėjui. Jeigu neturite laiko šiuo klausimu domėtis patys, visada galite kreiptis patarimo į draudimo brokerį, draudiką arba advokatą.
Draudimo sumos
Svarbu tai, kad CMR konvencija riboja vežėjo atsakomybės dydį. CMR konvencijos 23 str. 3 d. nustatyta, kad kompensacija už prarastą vieną kilogramą bruto svorio negali būti didesnė kaip 8,33 SDR. Šiuo metu oficialus SDR kursas svyruoja nuo 1,24 Eur už 1 SDR.
100 kg x 8,33 SDR x 1,24= 1032,92EUR
Nustatant kompensacijos dydį nacionaline valiuta, taikomas teismo sprendimo dienа galiojęs SDR kursas, jeigu šalys nesusitaria kitaip, pavyzdžiui, taikyti draudiminio įvykio dienos ar pretenzijos pareiškimo dienos oficialų kursą.
(šaltinis – Tarptautinis Valiutos Fondas)
Maksimalus vežamo krovinio svoris paprastai neviršija 24 t. Vadinasi, vežėjas, siekdamas, kad jo atsakomybė už vežamа krovinį būtų visiškai apdrausta pagal CMR konvencijos sаlygas, turėtų pareikalauti, kad jo draudimo polise numatyta žalos už prarastą ar apgadintą krovinį suma būtų ne mažesnė kaip 200 tūkstančių SDR (šiuo metu – apie 233906EUR).
CMR konvencija leidžia šalims susitarti ir dėl didesnio atsakomybės limito nei 8,33 SDR už kilogramą bruto svorio, tačiau tam nustatoma keletas sąlygų.
- Pirma, šalys turi susitarti, kad vežėjo atsakomybė bus didesnė nei numatyta konvencijoje, t.y. vežėjas prieš priimdamas krovinį turi aiškiai žinoti, kad jam teks imtis ypatingų saugumo priemonių arba pasirūpinti papildomu krovinio ar vežėjo civilinės atskomybės draudimu.
- Antroji sąlyga – krovinio vertė turi būti įrašyta CMR važtaraštyje.
- Trečioji – vežėjui, prisiėmusiam didesnę atsakomybę, turi būti mokamas priedas prie frachto (dažniausiai panaudojamas krovinio draudimui vežėjo sąskaita). Vežėjas, su užsakovu sutaręs dėl tokio krovinio gabenimo, turėtų kreiptis į savo CMR draudimo kompaniją ir pasitikslinti, ar jo draudimas tokiu atveju galioja, ar reikia priedo prie draudimo sutarties ar reikia sumokėti papildomą įmoką.
Apsaugos galiojimo teritorija
Teritorinius draudimo apsaugos galiojimo limitus nustato daugelis draudimo kompanijos, bendrai nurodydamos Europą, ES arba nesaugius regionus (Bosnija, Serbija, Pietų Italija). Todėl, ypač vežantiems krovinius Rytų kryptimi, reikėtų nepamiršti, kur baigiasi geografinės Europos ribos. Pavyzdžiui, draudimo liudijime nurodyta, kad draudimo sutartis galioja NVS šalyse tik krovinio nuvežimui į vietoves arba iš vietovių, kurios yra nutolusios nuo Vilniaus ne toliau kaip 1 500 km.
Kadangi draudimo kompanijos įvairiai traktuoja teritorinių draudimo apsaugos limitų taikymo klausimą, siūlytume draudimo sutartyje arba maksimaliai išplėsti teritorines ribas, arba aiškiai numatyti teritorinių limitų taikymo tvarką.
Atsakomybės pavyzdys, kai neatsižvelgiama į 8,33 SDR . Draudėjas buvo priverstas atlyginti pilnai visus nuostolius už pavogtą krovinį.
36. CMR konvencija, įtvirtindama griežtą vežėjo atsakomybę, jo kaltės dėl krovinio praradimo, sugadinimo ar pavėluoto pristatymo prezumpciją (CMR konvencijos 17, 18 straipsniai), kartu nustato ir tam tikras garantijas, kuriomis ribojamas vežėjui tenkančių atlyginti nuostolių dydis (CMR konvencijos 23 straipsnio 1–3 dalys, 28 straipsnis). Vadovaujantis CMR konvencijos 23 straipsnio 1 dalimi, kai, remiantis šios konvencijos nuostatomis, vežėjas privalo atlyginti žalą, atsiradusią dėl viso ar dalies krovinio praradimo, kompensacijos suma apskaičiuojama pagal krovinio vertę toje vietoje ir tuo laiku, kai jis buvo priimtas vežti. Tačiau kompensacija negali būti didesnė kaip 8,33 atsiskaitymo vieneto už kiekvieną trūkstamą kilogramą bruto svorio (CMR konvencijos 23 straipsnio 3 dalis). CMR konvencijos 23 straipsnio 6 dalyje įtvirtinta, kad didesnės kompensacijos iš vežėjo gali būti pareikalauta tik tuo atveju, jeigu buvo deklaruota krovinio vertė arba papildoma krovinio vertė, kaip nurodyta CMR 24 ir 26 straipsniuose. Situacija, kai vežėjo atsakomybė nėra ribojama CMR Konvencijos 23 straipsnyje nustatytu maksimaliu dydžiu ir jis privalo atsakyti visa apimtimi, yra žalos padarymas dėl vežėjo kaltės, pasireiškusios dideliu neatsargumu (šiurkščiu aplaidumu), kuris tarptautinėje teismų praktikoje prilyginamas tyčiniams veiksmams (CMR konvencijos 29 straipsnio 1 punktas).
37. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas, aiškindamas šią teisės normą, yra konstatavęs, kad CMR konvencijos 29 straipsnio 1 dalyje nustatyta vežėjo kaltė suprantama kaip: 1) žalos padarymas tyčia; 2) žalos padarymas veiksmais, kurie pagal bylą nagrinėjančio teismo taikomus įstatymus prilyginami tyčiniams. (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2009 m. balandžio 14 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K?3-172/2009).
Daugiau informacijos rasite šioje byloje https://www.infolex.lt/tp/2121369
Pasirinktos stovėjimo aikštelės sąlygos svarba. Ištrauka iš bylos.
Ieškovė nurodė, kad atsakovės, veikdamos profesionaliai ir atsakingai, sustojimui bei vairuotojo poilsiui turėjo pasirinkti saugią stovėjimo vietą, tačiau atsakovės pasirinko stovėjimo aikštelę, kurioje tuo metu vykdavo vagystės iš tentinių puspriekabių, informacija apie šias vagystes buvo skelbiama viešai. Nepaisant to, atsakovės, žinodamos apie riziką dėl vagystės stovėjimo aikštelėje, nesiėmė priemonių pasirinkti kitą, saugesnę sustojimo vietą.
Užsakovai vežimo sąlygose apsibrėžia aikštelių sąlygą taip:
Vykdant krovinio pervežimą pagal šias sąlygas ir atskirus transporto užsakymus bei užtikrinant gabenamo krovinio saugumą, Vežėjo vairuotojams yra privaloma naudotis tik saugomomis stovėjimo
aikštelėmis, atliekant ilgesnį negu 45 minučių poilsį. Minimalūs saugomų stovėjimo aikštelių reikalavimai yra šie: aikštelės teritorija privalo būti apsaugota ir aptverta tvora, stebima vaizdo kameromis, įvažiavimui ir išvažiavimui į ir iš aikštelės privalo būti taikomi kelio užtvarai, o visa aikštelės teritorija privalo būti gerai apšviesta.
Frančizė
Frančizė – tai nuostolių dalis, kurią draudiminio įvykio atveju dengia pats vežėjas. Pavyzdžiui, jeigu draudimo sutartyje nustatyta 750 EUR frančizė, o draudiminio įvykio sąlygota žala yra 2 000 EUR, draudimo kompanija atlygins žalą 1250 EUR ribose, o 750 EUR teks apmokėti pačiam vežėjui. T.y. kuo didesnė frančizė, tuo daugiau nuostolių įvykio atveju turės dengti pats vežėjas. Kita vertus – kuo didesnė frančizė, tuo mažesnė draudimo įmoka. Todėl reikia kiekvienam apskaičiuoti, kas naudingiau – ar brangesnis su maža frančizę, ar pigesnis, tačiau dėl didelės frančizės kiekvieno įvykio atveju vežėjas turės daugiau išlaidų.
Frančizė gali būti sąlyginė arba besąlyginė. Besąlyginė taikoma visais atvejais, t.y. įvykus bet kokiai žalai, vežėjui teks dengti dalį nuostolių pačiam. Sąlyginė frančizė – vežėjas ir draudimo kompanija susitaria, kad vežėjas nereikalaus išmokos, jeigu įvykio sаlygoti nuostoliai yra mažesni kaip frančizės suma. Tačiau jeigu nuostoliai didesni, draudimo kompanija privalo kompensuoti visą nuostolių sumą, nemažinant jos frančizės suma. Draudino rinkoje sąlyginė frančizė nėra plačiai taikoma.
Nedraudiminiai įvykiai arba išmokos mažinimas
Viena iš draudimo taisyklių dalių paprastai yra nedraudiminių įvykių sąrašas. Tačiau taisyklėse dažnai numatoma ir tokių atvejų, kai draudimo kompanija turi teisę nemokėti draudimo išmokos arba jа sumažinti. Remiantis Civiliniu kodeksu, draudikas visiškai atleidžiamas nuo išmokos mokėjimo tik tais atvejais, kai draudiminis įvykis įvyko dėl draudėjo, apdraustojo ar naudos gavėjo tyčios ir kitais įstatymų numatytais atvejais. Tačiau siekdami išvengti bereikalingų ginčų su draudimo kompanija ateityje, prieš sudarydami draudimo sutartį išsiaiškinkite:
- kokius įvykius Jūsų pasirinkta draudimo kompanija laiko nedraudiminiais;
- kokiais atvejais Jūsų draudimo kompanija norės mažinti draudimo išmokа (pvz., jeigu pavėluotai pranešėte apie įvykį) arba išmokos nemokėti;
- ką draudimo kompanija mano esant draudiminės rizikos padidėjimo ar sumažėjimo atvejais (pvz., yra draudimo kompanijų, kur Kabotažiniai pervežimai yra laikoma rizikos padidėjimu.), apie tai Jūs turėtumete informuot draudiką, bei primokėt už šios rizikos padidėjimą.
- kokia yra jūsų draudimo apimtis (ar draudžiama Jūsų atsakomybė pagal CMR konvenciją, ar ir pagal nacionalinę teisę, ar draudimas galioja vietiniams vežimams, ar draudimas galioja, jeigu Jūs veikiate kaip ekspeditorius, ar draudimo kompanija Jums kompensuos už pavogtа krovinį, sumokėtus muitus, mokesčius).
Šiuos klausimus reglamentuojančias draudimo taisyklių sąlygas skaitykite itin atidžiai. Jeigu Jums nepatinka draudimo kompanijos siūloma formuluotė, reikalaukite, kad ji būtų pakeista (galiojantys įstatymai nedraudžia sudaryti su draudimo kompanija papildomo susitarimo, kuriuo keičiamos draudimo taisyklių sąlygos.
Atkreipkite dėmesį į tai, kada važėjas prisiima krovinio didesnę vertę. Tokiu atveju, tam tikrų draudikų taisyklėse, toks įvykis, priskiriamas prie nedraudžiamuoju.
Dėl Vokietijos -jei užsakovas su vežėju sutartyje nesusitaria kitaip taikoma 8,33 SDR/kg. Tačiau kiek rodo praktika, Vokietijos užsakovai sutartyse nurodo, kad vežėjas atsakingas 40 SDR/kg.
1.Kabotažinis pervežimas Vokietijoje (atsakomybe 40SDR, VIENAM ĮVYKIUI 600000EUR, BENDRA SUMA 1000 0000EUR)
2.Užsakymo lape parašyta, jog prisiima vežėjas visą krovinio vertę.
3. CMR važtaraštyje yra įrašyta krovinio vertė ir vairuotojas pasirašo ant tokio važtaraščio.
Pavyzdžiai sąlygų kai numatytas didesnis SDR.
ERGO:
BTA
Gjensidige
Draudimo įmokos
Draudimo liudijime įmokas galima išskaidyt dalimis, pirma įmoka gali būti atidedama tam tikram dienų skaičiui. Kai vėluojama mokėti draudimo įmokas ar nesumokėjus draudimo įmokos sutartyje nustatytu laiku, draudimo kompanija privalo apie tai draudėjui (vežėjui ar ekspeditoriui) pranešti raštu, nurodydama, kad per 15 dienų nuo pranešimo gavimo dienos nesumokėjus draudimo įmokos, draudiminės apsaugos galiojimas bus sustabdytas.
Patarimas vežėjui- laiku mokėti įmokas, tokiu atveju bus išvengta nesusipratimų su draudikais įvykio atveju.
Įmokos už CMR draudimą priklauso nuo labai daug faktorių:
Transporto priemonių skaičiaus, teritorijos, draudimo sumų, frančizės, veiklos apyvartos, pasirinktų draudimo sąlygų, žalingumo, nuo nustatytų pačio draudiko minimalių įkainių už 1 t/p ir daug kitų faktorių.
Draudžiant tik 1 t/p kurios bedroji masė yra virš 12 t. draudimo įkainis prasideda LT rinkoje nuo 250eur-500eur /1 draudžiamą t.p.
(p.s pateikta informacija yra tik informatyvaus pobūdžio).
KROVINIŲ VEŽIMO KABOTAŽAS ES VALSTYBĖSE NARĖSE:
Kabotažiniai pervežimai – Pervežimai automobilių transportu pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 1072/2009, pagal kurį, vežėjai nerezidentai, gali teikti krovinių vežimo nacionaliniais keliais paslaugas valstybėje narėje.
Kabotažiniai vežimai – vežimai, atliekami tarp pakrovimo -iškrovimo punktų, esančių kitos valstybės teritorijoje.
2010 m. gegužės 14 d. įsigalioja 2009 m. spalio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1072/2009 dėl bendrųjų patekimo į tarptautinio krovinių vežimo kelių transportu rinką taisyklių 8 ir 9 straipsniai dėl kabotažo. Kiti reglamento straipsniai įsigaliojo 2011 m. gruodžio 4 d.
Pagal šį reglamentą, jei atvykstamojo tarptautinio vežimo metu kroviniai buvo nuvežti į paskirties vietą, vežėjams, užbaigusiems tarptautinį vežimą iš kitos valstybės narės arba trečiosios šalies į priimančiąją valstybę narę, ta pačia transporto priemone, o transporto priemonių junginio atveju – ta pačia motorine transporto priemone – leidžiama atlikti ne daugiau nei tris kabotažo operacijas. Krovinys, atliekant kabotažo operaciją ir prieš išvažiuojant iš priimančiosios valstybės narės, paskutinį kartą iškraunamas per septynias dienas nuo paskutinio iškrovimo, vykdyto per atvykstamąjį tarptautinį vežimą, priimančiojoje valstybėje narėje.
Per nurodytą laikotarpį vežėjai gali atlikti keletą ar visas kabotažo operacijas, kurias leidžiama atlikti, bet kurioje valstybėje narėje, su sąlyga, kad vienoje valstybėje narėje atliekama viena kabotažo operacija ir ji atliekama per tris dienas nuo atvykimo nepakrauta transporto priemone į tą valstybę narę.
Krovinių vidaus vežimo kelių transportu paslaugos, kurias priimančiojoje valstybėje narėje teikia vežėjas ne rezidentas, laikomos atitinkančiomis šį reglamentą tik tuomet, kai vežėjas gali pateikti aiškių atvykstamojo tarptautinio vežimo ir kiekvienos priimančiojoje valstybėje narėje viena po kitos atliktų kabotažo operacijų įrodymų.
Kabotažo operacijos atliekamos pagal priimančioje valstybėje narėje galiojančius įstatymus ir kitus teisės aktus.
BUNDA bendrovėje ( Lloyd‘s įgaliotas atstovas Baltijos jūros šalyse) galite apdrausti ir CMR bei krovinių draudimu.
BUNDA „Baltic Underwriting Agency, AB (toliau BUNDA) yra pasaulinio draudimo ir perdraudimo rinkos Lloyd‘s įgaliotas atstovas Baltijos jūros šalyse. Tai rizikos vertinimo ir žalų administravimo įmonė. Lloyd‘s oficialiai suteikė teisę BUNDA savarankiškai sudaryti draudimo sutartis, nustatyti įmokas ir kitas sutarties sąlygas. Svarbus faktas – žalas administruoja BUNDA, t.y. žalos administruojamos Lietuvoje, lietuvių kalba, o žalų išmokėjimą užtikrina Lloyd‘s.
Londone pagrindinę būstinę turinti Lloyd‘s nėra draudimo bendrovė, tai – draudimo ir perdraudimo rinka, vienijanti daugiau kaip 90 sindikatų. Vienijantis sindikatams jie gali pasiūlyti plačiausią specializuotų draudimo paslaugų spektrą viso pasaulio klientams, pasiūlyti dideles draudimo sumas, apdrausti išskirtinės rizikos klientus ir pan.
Lloyd‘s turi labai aukštus finansinio saugumo, stabilumo rodiklius, plačiau galite paskaityti www.lloyds.com.“
Tai unikali galimybė pervežimo paslaugas teikiančioms įmonėms įsigyti solidžią Lloyd‘s sindikato Travelers 5000 draudimo apsaugą, nuostolių atveju žalų reguliavimas bus vykdomas iš Lietuvos.
Pristatome pagrindinius BUNDA pervežimo paslaugų civilinės atsakomybės draudimo privalumus
- vežėjų / ekspeditorių civilinė atsakomybė;
- sandėlių savininkų civilinė atsakomybė;
- galime pasiūlyti papildomą civilinės atsakomybės draudimą prieš trečiuosius asmenis; įtrauktas nesumokėtų frachtų teisinių paslaugų draudimas;
- draudžiame nuo klaidų ir aplaidumo;
- draudimo sumos – nuo 100 000 € iki 5 000 000 €;
- besąlyginė išskaita – nuo 1 000 €;
- draudimo apsauga galioja visame pasaulyje išskyrus Iraną, Iraką, Siriją, Afganistaną, Mianmarą bei Šiaurės Korėją.
SDR pasiskirstymas pagal šalis:
Pateikiu Europoje veikainčių didžiausių draudikų informaciją, kurios siūlo CMR draudimą.
- Allianz
- AXA
- Zurich Insurance Group
- Generali
- AIG (American International Group)
- HDI Global SE
- Chubb
- RSA Insurance Group
- Liberty Mutual
- Travelers
Patarimai dėl
Phantomfrachtführer” ,netikras vežėjas arba apgaulingas vežėjas. Angliškai jis dažnai verčiamas kaip “phantom carrier”, “ghost carrier”, arba “fraudulent carrier”.
Phantom carrier rizikos vertinimas apima veiksmus, siekiant išvengti netikrų (phantom) vežėjų sukčiavimo. Jūsų pateiktas tekstas iš tiesų atitinka šią riziką, nes jis detalizuoja, kaip patikrinti vežėjus prieš pateikiant užsakymus, siekiant apsisaugoti nuo sukčiavimo. Jame pateiktos rekomendacijos padeda sumažinti Phantom carrier(netikrų vežėjų) riziką.
Phantom carrier rizikos vertinimo aspektai paprastai apima:
- Patikimumo Patikrinimas:
- Patikrinkite vežėjo kontaktinius duomenis.
- Patvirtinkite draudimą.
- Patikrinkite išrašą iš komercinio registro ir banko duomenis.
- Patikrinkite PVM ID autentiškumą per ES PVM informacinę sistemą.
- Patikrinkite, ar vežėjas turi išsamią informaciją savo svetainėje ir ar ji sutampa su informacija krovinių biržoje.
- Užsakymo Tikrinimas:
- Gavę užsakymą, patikrinkite vilkiko ir puspriekabės transporto priemonių registracijos numerius, vairuotojo vardą, vairuotojo pažymėjimą ir asmens tapatybės kortelės kopiją.
- Prieš perduodant krovinį, patikrinkite šiuos dokumentus ir palyginkite su pateiktomis kopijomis. Jei yra neatitikimų, krovinys neturėtų būti perduotas.
- Atsargumo Priemonės:
- Būkite atidūs, jei dokumentai yra nepilni, turi rašybos klaidų, yra neįskaitomi ar kitaip suformatuoti, nes tai gali būti klastotės požymiai.
- Venkite kontaktų per laisvus el. pašto ir mobiliojo telefono numerius.
- Jei pasikeičia įmonė, vairuotojas ar transporto priemonės registracijos numeris, atlikite naują saugumo patikrinimą.
Šios priemonės padeda sumažinti sukčiavimo riziką, ypač susijusią su Phantom carrier– netikrais vežėjais, kurie gali būti įtraukti į sukčiavimą, naudojant neteisingus ar klastotus dokumentus, siekiant apgaulingai gauti prekes.